Nieuws

WISkrant

Waarom zijn de Finnen al vijf jaar lang het gelukkigste volk in de wereld?

Eerder dit jaar werd opnieuw het World Happiness Report 2022 gepubliceerd. Finland staat voor het vijfde jaar op rij op de eerste plaats. Ons landje is gezakt van plaats 16 naar 19. Eerlijk? Ik ben niet verrast door deze score.

Lange tenen. Afschaffen van cultureel erfgoed en tradities. Schrappen van komediereeksen die 25 jaar geleden, in een andere tijdsgeest waren gemaakt. Schelden op straat. Boertig rijgedrag. Er is heel wat frustratie in ons landje.

Ik kan de reacties plaatsen en ergens begrijp ik ze ook volkomen. Maar moet alles zo op de spits gedreven worden dat het ‘het jezelf durven zijn’ lam legt? Is België niet te hard een pantoffelland aan het worden?

The happiest people I know are
always evaluating and improving themselves.
The unhappy people are usually evaluating and judging others.

Lisa Villa Prosen

The Bucket List

In 1998, het jaar dat ik trouwde met de liefde van mijn leven, had ik een soort bucket list opgesteld van landen die ik wou gaan verkennen en ontdekken. Landen die me inspireren, intrigeren en die een lokroep hebben die ik niet kan beschrijven. Ik geef jullie deze lijst even mee:

  • Friesland
  • Finland
  • Zweden
  • Schotland
  • Ierland

Niet zo’n overdreven zot lijstje hé. Het hoge noorden heeft een hele speciale aantrekkingskracht voor mij. De taal, de mensen, de manier van leven en de eenheid van de mensen met de natuur. Voor Schotland en Ierland komt daarbij de veerkracht van het land en hun geschiedenis.

Anno 2022 is enkel Friesland voor een stukje verkend. Familievakanties gaan eerder richting zon-zekere landen. De publicatie van het Geluksrapport maakt dat ik die lijst nu eindelijk ga afwerken.

Op zoek naar geluk.

Van 28 augustus tot en met 23 september ga ik op zoek naar het geluk. Tijdens deze zoektocht laat ik mij volledig onderdompelen in de Finse balans van werken en leven. Het is namelijk mijn overtuiging dat onze hedendaagse manier van werken niet meer matcht met hoe we nu willen leven en denken als maatschappij.

Het traditionele model van werken voor één baas en alle dagen naar dezelfde werkplek gaan, is niet wat ons nu nog gelukkig maakt. Wij, als W!Scan, promoten al sinds 2015 het nieuwe werken. Covid 19 toonde ook duidelijk aan dat we juist zaten met deze overtuiging.

Echter, sinds april 2022 constateren wij bij onze klanten een ongeziene afwezigheid bij hun vast personeel. De zenuwen staan nog strakker gespannen dan vroeger want ieders onderbewustzijn fluistert steeds: ‘het kan anders, het was anders, het was beter en aangenamer’. Heel wat mensen in loondienst lopen ontevreden rond. Het dagelijkse leven is een pak duurder geworden. En de mindset dat de werkgever maar moet bijbenen is niet een succesvolle. Beide partijen zijn behoorlijk gefrustreerd aan het worden.

Het doel.

De Finnen hebben het anders aangepakt. Maar hoe precies? Wat is hun formule geweest? Waar vinden zij het middelpunt tussen wat werkt voor werkgevers en werknemers? Wat zijn de zaken die de Finnen anders doen of anders naar kijken waardoor iedereen door diezelfde deur kan? Wat met vrijheid van meningsuiting, tolerantie…hoe lang zijn die tenen van de Finnen en hoe gaan ze met alle verschillende meningen om?

Gedurende deze 4 weken laat ik mij overspoelen door Finland. Ik ga er werken en leven als een Fin. Mijn Finse vrienden-ondernemers die ik de afgelopen jaren leerde kennen, nemen me mee op sleeptouw. En met een pak aan nieuwe kennis, informatie, ervaringen kom ik terug naar huis om te implementeren bij onze klanten.

W!Scan start het rimpeleffect voor een gelukkiger leven en werken. Want plaats 19 daar zijn we niet tevreden mee.

Change. But start slowly,
because direction is more important than speed.

Paulo caelho

Als ik aan marketing denk, dan denk ik koffie!

Het is geen geheim dat ik een echte coffee lover ben. Ik wordt enorm geïnspireerd door een leuke, gezellige koffiezaak in een bruisende stad.

Ik neem je mee in dit blogstuk in mijn zoektocht naar onze eigen ‘Latte X’.

De naam klinkt nu nog niet echt sexy. Daarom daag ik jullie en mezelf uit. Tegen het einde van dit blogbericht heb ik een catchy naam voor onze latte. De komende 10 minuten zullen we onze creativiteit aanwakkeren. 

Het ultieme barista-geheim voor de perfecte latte is perfect toepasbaar voor een goede marketing. Lees maar hoe.

Inspiratie

Inspiratie betekent letterlijk ‘inademen’ (afkomstig van het Latijnse woord ‘in spirare’). Van Dale maakt er dan weer ‘bezieling’ van. Mijn definitie van Inspiratie? Die haal ik uit zaken die mij energie geven of mij laten glimlachen. Denk daarbij aan foto’s, quotes, mensen, plaatsen,… Of creatieve coffee lovers in een koffiebar 😉  

Geïnspireerde mensen zijn creatieve mensen. Daarom is inspiratie een must-have basis ingrediënt voor onze ‘Latte X’.

Jouw To-Do: scroll eens door jouw Instagram feed of op Pinterest tussen jouw bewaarde berichten. Welke zaken inspireerden jou de afgelopen tijd? Vind je een rode draad? Volg die profielen of tags die jou boeien.

Strategie

Met creatieve ideeën alleen zal onze ‘Latte X’ maar flauwtjes smaken. We moeten er nog flink wat ‘Strategie’ aan toevoegen. Wat wil je bereiken met je marketing? En bovenal, wie wil je precies aanspreken met je marketing strategie?  Stel een duidelijk doel voor ogen. Zorg dat elke volgende stap in teken van het bereiken van dat doel is.

Tip: maak je doelen SMART, dat bespaart je een hoop werk in de volgende stap.

Onze opdracht: een catchy naam vinden voor onze latte

Ons doel: Met ons recept voor de ‘Latte X’ willen we deze zomer KMO’s aanmoedigen om hun marketingstrategie onder handen te (laten) nemen.

Tactiek

Je bent nu geïnspireerd en je hebt een duidelijk doel voor ogen. Tijd om een straf shot ‘Tactiek’ toe te voegen aan onze ‘Latte X’. Zijn jouw doelstellingen SMART? Dan is het zwaarste werk voorbij.

Giet nu alles in een concreet plan van aanpak. Tijd voor actie!

Ik begin met het schrijven van dit blogbericht en plan dit thema in mijn contentplanning in. Zowel op Instagram als op Facebook zal mijn ‘Latte X’ verschijnen.

Evaluatie

Onze ‘Latte X’ werken we af met een goede portie ‘Evaluatie’. Was jouw marketingcampagne een koude douche of een verfrissing? Hoe reageerde jouw publiek? Welk bereik haalde je? Wat kan je de volgende keer anders en beter doen? Wat bracht jouw marketing jouw onderneming eigenlijk in centjes op?

Sla je deze stap over? Dan heb je niets bijgeleerd om een nieuwe latte te creëren en te verbeteren.

Latte Marchio

Inspiratie zocht ik in Italië: Macchiato is het Italiaanse woord voor ‘gevlekt’. Geef toe, de Italiaanse taal is prachtig. Ik wil dus ook een Italiaanse naam voor mijn koffie. Ik zocht verder naar kernwoorden die gelinkt worden aan ‘Marketing’ en vond het woord “Personal Brand”. 

Italiaans want latte machiato is ook italiaans

Marchio: vertaling van Merk. Merk komt van Brand, zag ik op pinterest toen ik marketing ideas zocht. Branding is marketing: je verhaal vertellen in jouw stijl.

Mijn doel was snel gemaakt: Ik wil tijdens deze zomer (een periode waarin het voor sommige sectoren wat rustiger wordt) KMO’s aanmoedigen om hun marketing onder handen te nemen. De ideale periode om eens stil te staan en te evalueren: Wat wil je met je verschillende marketingkanalen doen? Heb je al een strategie voor de komende maanden?

Nu zoeken we leuke beelden, woorden, quotes op die passen bij de sfeer die we willen meegeven als we genieten van onze Latte Marchio. Onze tactiek is een doordachte contentplanning opmaken voor de komende zomerweken. De tijdstippen zijn zorgvuldig gekozen en gebaseerd op het gedrag van mijn publiek en doelgroep. 

Wekelijks evalueren we de statistieken van onze social mediakanalen. En waar nodig sturen we ze bij zodat we een maximaal resultaat kunnen behalen. Op het einde van de campagne kijken we naar het totaalplaatje. Voor onze volgende campagne gaan we beter maken wat we goed deden en leren uit wat we minder goed deden.

Het geheime recept voor een succesvol ondernemerschap is…

...doe gewoon voesj!

Het is een zinnetje dat mijn bestie altijd zei: ‘Wis, als je het niet kan veranderen, awel, doe dan gewoon voesj.’ Ze weet dat haar woorden al heel veel door mijn hoofd zijn gegaan maar vooral mijn motivator zijn om effectief gewoon voesj te doen.

We gaan er geen doekjes rond doen, toch?

Nope, ondernemen dat doe je alleen maar als je helemaal gek bent en het jezelf keihard moeilijk wilt maken. Je zwemt in een wereld waar je niet weet wat er op je afkomt, wat je ermee moet doen en wie de volgende gaat zijn die je niet altijd genegen is.

Ondernemen betekent bij iedereen hetzelfde: never ending personeelskosten, belastingen, taksen, concurrentiestrijd, copy cats, klanten die om drogredenen niet betalen,…kortom een hoop gezaag en gezever.

Boeken zijn erover geschreven over dat ondernemerschap, bekende koppen en gevestigde waarden geven er dagelijks lezingen over, je kan opleidingen volgen aan universiteiten,…allemaal om de perfecte ondernemer te zijn en/of te worden.

We gaan er inderdaad geen doekjes rond doen, niemand wordt al slapend rijk, only for the lucky few. Werken, dat zal je moeten doen. Kei hard en veel werken. En dan spreken we nog niet over het luikje jaloezie waarmee je toch wel eens te maken zal hebben.

Pfff, soms vraag je jezelf af: waarom ben ik in godsnaam toch ondernemer geworden?

Olá Wis, que se passa aqui?!

Dacht je echt dat ik plots zo negatief ben ingesteld? Aha, neen hoor! Geen paniek.

Waar ik wil toe komen is dat iedere ondernemer geconfronteerd wordt met deze dingen, wat ze ook beweren. Een pad van rozen zonder doornen, het bestaat niet, wat ze je ook wijsmaken. Je vraagt je dan af hoe het komt dat ondernemers er toch elke dag opnieuw voor gaan.

Ik kan alleen maar voluit voor mezelf spreken maar al die minder aangename zaken, ze raken me niet en ze storen me niet. Hoe ik ermee omga? Ze zijn er, ik kan ze niet veranderen dus ik doe gewoon voesj.

Wil je het recept van mijn ondernemerschap weten?

Neem een grote portie passie en energie.

Een bodemloos vat aan passie en energie heb ik. Want ik mag elke dag opstaan in de volle vrijheid om zelf mijn eigen agenda vol te stoppen met de dingen waar ik echt oprecht gelukkig van word.

Ik mag elke dag doorbrengen in teams van toffe mensen, in telkens andere bedrijven met telkens een andere bedrijfscultuur voor telkens een andere job.

Elke dag opnieuw mag ik er mijn bijdrage leveren in een opdracht die me doet groeien als mens en als ondernemer.

Elke dag opnieuw verruim ik mijn kennis, mijn blik op de wereld, de mensheid en word ik hierdoor een stukje wijzer.

Kruid met een sterk geloof in mezelf.

Het leven kneedt je tot wie je bent: je opvoeding, de mensen rondom je, je ups en downs. We dragen allemaal ons kruis in het leven maar je hebt altijd een keuze wat je ermee doet. Ik kies voor kracht. Het leven geeft ons wat we aankunnen, ni neuten en leer eruit (nog zo’n wijze uitspraak van mijn bestie).

Ik weet heel goed wat ik nooit ga of wil doen en wie ik nooit wil zijn of worden. Mijn waarden zijn vrij eenvoudig en zuiver van aard en mijn geloof in mezelf is daarom torenhoog. Dus wie slecht spreekt, ach ik vergeef het hen. Ik laat ze, ze zullen er altijd zijn. Zegt het niet meer over hen dan over mij?

Meng deze met durven dromen

Is het niet fijn dat je jouw leven dat je 5 jaar geleden droomde vandaag zo goed als helemaal leeft? Is het niet fijn dat je in alle kalmte de dingen bereikt die je droomde te kunnen bereiken?

Wel hier is een openbaring Marco Borsato, dromen zijn geen bedrog! Ze zijn de brandstof die het ondernemersvuur brandend houden, je drijfveer, je motivatie en je houvast. Let wel, zorg dat het dromen zijn en geen fantasieën. Met deze laatste komt het immers zelden goed.

Ik heb nog heel wat mooie dromen voor de toekomst. Ga ik ze allemaal waarmaken? Hoogst waarschijnlijk niet maar ik weet wel zeker dat ik er potverdorie dicht bij zal zijn.

Werk af met ‘Doe gewoon Voesj’

Voor heel wat mensen ben ik een TGV die door het leven raast. Dat is waarschijnlijk ook zo. Maar ik heb altijd wel een plekje voor diegene die mee wilt. Maar als je aan boord komt, dan zijn er wel een paar zaken die je best weet.

Mijn eindbestemming is vrij goed gekend, de weg ernaar toe is vatbaar voor wijzigingen afhankelijk van wat er op mijn pad komt. Avontuur zal je hebben en beleven en je zal jezelf overstijgen.

Op mijn TGV is het fun maar er wordt verwacht dat je ook jouw steentje bijdraagt en meewerkt. Verder maakt het me niet uit wie je bent als je maar positief bent ingesteld, eerlijk en oprecht bent, goed doet en niet met een gespleten tong spreekt.

We houden regelmatig halt. Wie er af wilt, is vrij in gaan. En wie zich niet netjes gedraagt, daarvoor doe ik wel een extra stopje zodat deze hun ticket kunnen inwisselen voor een andere bestemming met een ander vervoersmiddel.

Serveer alles netjes op een bedje van buikgevoel en voelsprieten

Toegegeven, het is een zegen om een goed buikgevoel en goed werkende voelsprieten te hebben. Ze lieten me zelden in de steek of waren fout. De ene noemt het intuïtie, de andere puur geluk, sommige zelfs kwakzalverij.

Maar voor mij zijn ze mijn barometer en mijn beslissingsfactor. Als het niet goed voelt, dan doen we het niet. Als het wel goed voelt, dan gaan we ervoor, hoe hard we ook moeten springen. De zaken waar we geen vat op hebben, die slikken we en maken er het beste van. En wat met de problemen en bobbels ondersweg? Wel, die lossen we op als ze zich stellen.

Kortom, mijn recept voor ondernemen is ‘Doe gewoon voesj, je kan het en je komt er wel’. En als het niet loopt zoals gehoopt, dan heb ik mijn bestie . ❤️

Ik ben het jaar 2022 met full power ingevlogen!

Hoe ik mijn jaar het liefst start? Met een nieuwe job, mijn eerste echte job… Spannend, maar ook bijzonder interessant. Lees maar mee hoe mijn eerste ervaring bij W!Scan was!

Tijd voor nieuwigheid

Je zal mij wellicht al de revue hebben zien passeren. Vanaf 20 januari mocht ik mijn intrede doen bij het W!Scan-team, yeah #girlpower 4.0! Om alles toch wat in toom te houden, mogen we natuurlijk King Spike niet vergeten. Met zijn warme knuffelpootjes gaf ook hij me meteen een mooi welkomstgevoel

Jobhoppen is ook een job

Als een avontuurlijke kangoeroe spring ik niet meteen in één job bij W!Scan, maar mag ik mijn buidel meteen vullen met allerlei kennis in verschillende en leerrijke opdrachten. Geweldig, toch?! Iedereen kent die stress wel van een nieuwe job, of niet soms? Maar nu krijg ik de kans om mezelf te bewijzen in elke job die op mijn pad komt. Ik hoor het al, je bent stiekem wat jaloers hé? 

Maar wie weet werken we ooit wel samen. En daar kijk ik alvast naar uit! Al heb ik momenteel mijn handen vol met twee boeiende jobs en enkele zij-projectjes die ik mag combineren. Yes! 

Tijdens mijn inloopperiode mocht ik proeven van alle lopende projecten binnen W!Scan, waardoor ik gelijk een brede kijk kreeg op al wat ik zoal mag verwachten. Het belooft een gevarieerde job te worden met veel afwisseling, al waar een mens dus maar van kan dromen! 

Persoonlijk geluk is ook goud waard

Cindy De Smet

Goaldigger vs. golddigger

Happiness pays the bills (en oké ja, money ook natuurlijk), maar wie zijn job graag doet en zijn dromen of doelen najaagt, schopt het automatisch verder in het leven. Persoonlijk geluk is ook goud waard. Laat ons daar dan ook voor gaan! Groeien staat bij W!Scan zeer centraal, en dat is meteen wat ik wil doen. Groeien op zowel persoonlijk vlak als in het werkveld. Perfecte manier om tegelijk mee te bouwen aan de groei van W!Scan. Cliché, maar waar: Samen sterk!

Om het met de woorden van de alom bekende Piet Huysentruyt te zeggen, wat hebben we vandaag geleerd? Of nog beter, de voorbije 2 maanden! Ik neem je graag mee op pad bij één van mijn klanten.  

Wie heb ik aan de lijn, hallo hallo? 

Ik heb de voorbije maand al meer gebeld dan dat ik op een heel jaar met mijn eigen gsm bel. Niet moeilijk ook! Als administratief vervanger van iemand met zwangerschapsverlof, is dit een van mijn taken bij de kachelwinkel Gadeco in Aalst.  

Naast het beantwoorden van telefoons en klanten verder helpen, start ik mijn dag daar elke keer met het openen van de winkel. Licht aan, kachels aan (=instant gezelligheid), rolluik omhoog, antwoordapparaat af, computer aan: klaar om de dag te beginnen zeg ik dan!

Wat staat er nog zoal op die werkplanning? Eerst wat alledaagse dingen: mailbox en briefwisseling checken en verwerken. Facturen, creditnota’s en reparatiebonnen maken of aanpassen. Betalingen doen, inkomende bedragen opvolgen, controleren en verantwoorden. Mails versturen, bv. om onderhoud aan te vragen voor klanten. Klanten inplannen. 

Maar ook andere dingetjes, zoals: inventarislijst aanvullen en aanpassen. Alles netjes bijhouden en ervoor zorgen dat de maand steeds goed kan afgesloten worden. Wat wil zeggen dat ik ervoor moet zorgen dat de nodige documenten correct en tijdig ingevuld naar de boekhouding gaan. En ja hoor, ondanks ik zelf maar een paar keer loon heb ontvangen, heb ik ook al loon mogen uitbetalen aan de werknemers (gelukkig niet van mijn eigen bankrekening ;)). Gedurende de hele periode leer ik steeds meer bij en geraak ik in de juiste flow om hun collega op een zo goed mogelijke manier te vervangen.

W!Scan-DNA 

Vertrouwen, eerlijkheid en transparantie. Het zijn maar enkele waarden die het W!Scan-DNA in zich meedraagt. Alvast drie waarden waar ik ook met fiere schouders achter sta en wil toe bijdragen. En bovenal: communicatie! Communicatie is hét key ingredient binnen W!Scan. Moet ook wel als ieder met zijn eigen projecten bezig is. Overzicht en betrokkenheid zijn dan wel heel onmisbaar. 

En wat zeiden mijn collega’s bij mijn aankondiging op social media? Juist ja, dat ik me schrap moest zetten omdat het er hard aan kan toe gaan! In een maand tijd werd ik persoonlijke klaargestoomd voor het grote werk door Wisken. Maar we werden gepakt in snelheid. De geplande opdracht van midden maart schoof onverwachts een maandje naar voren.

Hierdoor kan ik meteen de andere zin ‘Alle remmen los, we zijn vertrokken, enjoy the ride!’ toepassen. Onmiddellijk op een externe locatie werken, kan het gekker worden? Hèhè ja, dat kan altijd, maar hé, dat houdt de job ook boeiend

Kort samengevat? Ik voel me erg welkom bij mijn lieve en toffe collega’s (alsook bij stagiair Mathias en jobstudent Wout). Op die korte tijd – die best snel vooruit is gegaan – heb ik al heel wat bijgeleerd en dat kan alleen maar in stijgende lijn gaan! Ik ben benieuwd naar al wat nog komen zal! Jij hopelijk ook!

Tot snel. 

Goede balans tussen werk en privé, realistisch of een utopie?

Hoe het allemaal begon…

Hét struikelblok van de werkwereld, een goede work-life balance bewaren. Tijdens mijn eerste anderhalf jaar bij W!Scan heb ik dat zeker ervaren. Ik werd volledig ondergedompeld in de wondere wereld van de administratie. Maar ook was ik enorm gretig om zoveel mogelijk op een zo kort mogelijke tijd te leren. Een goede work-life balance was op dat moment geen prioriteit voor mij. Met veel plezier nam ik zoveel werk als mogelijk werk op. Maar ik voelde al snel aan dat ik de focus op mijn privéleven aan het verliezen was.

Zonder inspanning geen ontspanning wordt er gezegd. Maar dat telt evengoed in de omgekeerde richting. Zonder ontspanning kan je je dan ook niet goed inspannen. En het is nu net die ontspanning dat ik miste. Stilaan leer ik om het werk op kantoor te laten zodat ik mij thuis volledig kan herladen.

Het belang van flexibiliteit

Bij flexibiliteit hoort verantwoordelijkheid. Bij W!Scan werken we voor verschillende klanten op verschillende tijdstippen. Om structuur te behouden maken we op voorhand een goede planning op. We maken een schatting van hoeveel tijd we gaan besteden aan een bepaalde opdracht en maken op basis daarvan onze agenda op. Belangrijk hierbij: de planning blijft flexibel! We moeten makkelijk kunnen switchen tussen onze klanten en taken. Als onze klant ons dringend nodig heeft, staan we klaar! Een duidelijke planning – die ook gevolgd wordt – zorgt voor minder overuren. Nog zo’n struggle…

Combinatie werk en privé

We zeggen het vaak tegen elkaar “We zouden kunnen blijven werken”. We streven naar kwaliteit en gaan dan ook volledig op in ons werk. We horen Wisken vaak roepen “Ladies het is 5 uur, ga eens naar huis!”. En toch is het altijd zo verleidelijk om langer te blijven en die ene opdracht toch nog snel af te werken.

Maar “snel” wordt dan weer makkelijk een half uur enzovoort. Hier is het cruciaal om niet steeds langer te blijven.  Je moet voor jezelf beslissen wanneer je genoeg hebt gedaan, want eens thuis staat de was en de plas ook op jou te wachten.

Daarnaast plan ik genoeg momenten in voor pure ontspanning om zo helemaal te ontstressen. s ’Avonds in de zetel naar je favoriete programma kijken, met vrienden iets gaan drinken of een lekker ontspannend bad nemen helpen allemaal om terug op te laden na je drukke werkdag. 

En hoe gaat het nu met mijn work-life balans?

Een goede work-life balans vinden is een pad van trial-and-error. Het perfecte evenwicht vinden is dus geen piece of cake. De laatste maanden heb ik er echt mijn streefdoel van gemaakt om een mooie harmonie te bekomen. Hoe heb ik dit juist aangepakt?

Ik heb eerst mijn eigen prioriteiten opgelijst. Momenteel staat mijn puppy op plaats één (schattig, ik weet het). Ik begin in de ochtend een uurtje vroeger zodat ik op tijd kan stoppen om sneller bij hem te zijn. Dat is het voordeel van de flexibiliteit binnen ons kantoor.

Verder ben ik ook gestart met het plannen van niet alleen mijn werk, maar ook mijn privé. Zo behoud ik een mooi evenwicht met mijn privéleven op de eerste plaats. Al een grote overwinning als je het mij vraagt. Het zal nu vooral een uitdaging blijven om dit vol te houden.

Gelukkig dragen we binnen ons team zorg voor elkaar en zorgen we dat iedereen op tijd kan ontspannen.

Doe de test!

Test: Heb jij de work-life balans al gevonden?

Focus on the job (and on your team)

Ieder jaar, tussen Kerst en Nieuwjaar, houden we een evaluatiemoment met het voltallige team. Klinkt eng, maar dat is niet zo bij ons! Wij pakken dit aan in onze typische WIScan-stijl: met hapjes, drankjes, open gesprekken en wederzijds respect. Onderwerpen die tijdens deze gesprekken aan bod komen, zijn: wat ging goed het afgelopen jaar, waarin wil je groeien, waarop ben je fier, wat wil je beter doen, wat is jouw doel, …

Mijn doel voor het nieuwe jaar: ‘Ik wil nog meer op de hoogte zijn van alle lopende dossiers binnen WIScan’.

Wij houden van uitdagingen

We zijn één team, maar werken elk aan onze eigen dossiers. Als dossierbeheerder ben je volledig verantwoordelijk voor jouw klant. Iedereen heeft één back-up beheerder die volwaardig kan invallen wanneer het nodig is. Afgelopen jaar hebben we heel wat nieuwe klanten mogen verwelkomen. Resultaat, het is een hele uitdaging voor het team om de nieuwe info van de lopende dossiers bij te houden.

Klinkt logisch, je kan moeilijk van iedereen in detail weten wat die persoon elk moment van de dag doet, toch? Fout! Bij WIScan hechten we heel veel belang aan al onze klanten. Wanneer je een klant van jouw collega aan de lijn krijgt, is het een regel binnen het bedrijf dat je de nodige basisinformatie weet om de klant te woord te staan. Dát is de persoonlijke en warme aanpak waarvoor wij bekend staan.

Een helikopterzicht over het bedrijf is een must. Maar hoe pakken we dit dan concreet aan?

WIScan het duivenkot

WIScan kan je perfect vergelijken met een ‘duivenkot’. Wij gaan elk op verschillende dagen bij onze klanten op locatie. Het kan dus perfect zijn dat we elkaar maar één keer per week zien. Hoe dan ook, elke vrijdag vliegen we terug naar ons ‘kot’ en zijn we samen op kantoor. Ideaal moment om een briefing te houden dus!

En dat is vanaf nu mijn taak binnen WIScan: ‘Organiseer wekelijks een efficiënt vergadermoment, zonder het werk van mijn collega’s te verstoren’.

Snel en efficiënt met Odoo

We creëerden een vast project “Briefings” in ons programma Odoo. Alle teamleden kunnen dit bewerken en aanvullen. Mijn taak hierin? Ik zorg dat de briefings klaarstaan, volg kort op of iedereen ze invult binnen de voorziene deadline en bereid de meeting voor. Vervolgens leid ik de meeting en vul ik de to-do’s aan die werden afgesproken. En tenslotte houd ik in de gaten of alle taken effectief werden uitgevoerd tegen de volgende briefing.

“Een helikopterzicht over het bedrijf is een must.”

Lynn Henderickx

Dankzij Odoo is dit hele proces niet eens zo time consuming. En de belangrijkste doelstelling is behaald: iedereen is in no time en in detail mee met het reilen en zeilen van het kantoor.

Handige tips:

  • Ga dagelijks, op vaste tijdstippen, eens door de mailboxen binnen het bedrijf. Zo ben je op de hoogte van de lopende communicatie. Bekijk hiervoor zeker de verzonden items. Een schat aan informatie daar 😊.
  • Praat met je team! Ga bijvoorbeeld tijdens de pauze eens langs hun bureau. Kijk mee op hun scherm. In een luchtig gesprek kom je vaak veel te weten over het takenpakket van je collega’s. Dit versterkt meteen ook het wederzijdse respect voor elkaar.
  • Sluit de werkweek af met een gezellige drink. Koester de leuke momenten samen. Niet alles draait altijd om werken.

Mathias vertelt waarom jobstudent bij WIScan zijn een uitdaging is.

Een paar weken geleden ben ik als jobstudent aan de slag gegaan bij W!Scan. Met hoge verwachtingen en veel goede moed sprong ik met beide voeten in dit verhaal. Een keuze dat ik mij nog geen seconde beklaagd heb.

De rode draad

Ons thema van de maand december draait rond zelfontwikkeling. Een woord dat de rode draad vormt doorheen mijn loopbaan bij W!Scan. Als student is het niet vanzelfsprekend om zomaar te mogen meedraaien binnen een professioneel team. Dit is een kans die ik bij W!Scan wel gekregen heb. Je wordt opgenomen en ondergedompeld in de wereld van administratie en marketing.

Zelfstandig werken met de nodige hulp

Dankzij de goede en constante begeleiding van Wisken en de collega’s draai ik mee in dit fantastisch team. Ik kan met al mijn vragen bij hun terecht. Maar ze houden niet bij alles wat ik doe mijn handje vast. Er wordt verwacht dat je zelf op zoek gaat naar oplossingen. Deze worden natuurlijk altijd gecontroleerd, maar zo leer je wel zelfstandig werken. Ik heb het gevoel dat ik op een paar weken tijd van jobstudent naar deel van het team ben geëvolueerd. Dit alles zorgt er ook voor dat ik mezelf verder kan ontwikkelen op professioneel vlak en ook als persoon.

Soms moet je gewoon durven

Frans is doorheen mijn schoolcarrière altijd een struikelblok geweest voor mij. Hoewel ik altijd wel een goede opleiding kreeg, heb ik nooit echt ‘feeling’ gehad met de taal. Daarom ging ik het ook altijd uit de weg als het op mijn pad kwam. Bij W!Scan heb ik deze keuze niet. Soms moet ik bellen met mensen die Frans spreken en dan is er geen weg omheen. Door regelmatig Frans te spreken besef ik dat ik geen schrik moet hebben van de taal. Ik kan mij telkens duidelijk verstaanbaar maken en heb altijd een vlot gesprek.

Veel verantwoordelijkheid onder goed toezicht

In veel gevallen krijg je als jobstudent de taken die het vaste personeel niet ziet zitten. Echter is dat alsvast bij W!Scan niet het geval. Ik mag meedraaien in verschillende dossiers waarvan ze vinden dat ze bij mijn profiel passen. Zo leer ik enorm veel bij op een zeer korte tijd. Bovendien kan ik échte ervaringen opdoen op de werkvloer en dat kan mij alleen maar ten goede komen in de toekomst.

Zelfontwikkeling is een belangrijk aspect in het leven van iedereen. Daarom ben ik blij dat ik bij W!Scan ben terecht gekomen.

Mathias Verdict
Jobstudent @ W!Scan

Mathias Verdickt - jobstudent bij WIScan

KOM JIJ BIJ ONS WERKEN?

Ons team heeft nood aan een nieuwe collega.

Een nieuwe collega die open minded is, werklust heeft, administratie en marketing wilt combineren, houdt van dieren en op vrijdag graag de week afsluit met een gezellige babbel en een pink GT.

Ben jij die collega?

Een klinkende start van onze virtual world tour.

1 februari 2021. Met een gezonde dosis spanning, maar vol enthousiasme sturen we een filmpje de wijde wereld in. De kick-off van onze Virtual World Tour! Amper drie maanden later stromen de reacties binnen en zitten de eerste samenwerkingen volop in de pipeline. Daarom neem ik even de tijd om stil te staan bij de voorlopige resultaten. Benieuwd?

Snel schakelen, meteen scoren

Ons doel voor 2021 was simpel, maar ambitieus: bedrijven over de hele wereld administratief ondersteunen. Corona maakte echter een kruis over onze reisplannen om potentiële klanten te bezoeken, maar al snel kwam er een creatieve oplossing uit de bus. We lanceerden een eerste oproep in ons BNI-netwerk, gericht naar buitenlandse ondernemers. Zo spoorden we hen aan om contact met ons te leggen. We vroegen hen om zichzelf te filmen op een leuke plaats in hun land, zich kort voor te stellen en ‘Welcome W!Scan’ te roepen.

“We hebben al een tiental video’s ontvangen: uit Brazilië, India, Spanje, … Allemaal ondernemers die ons filmpje gespot hadden op sociale media. We maken uitgebreid kennis met hun bedrijf, stellen ons netwerk voor hen open en geven hun business zo een flinke boost.”

De kracht van een sterk netwerk

Om eerlijk te zijn, had ik deze resultaten zelf niet verwacht. Ik ging ervan uit dat we enorm moesten inzetten op sociale media, voordat het internationale verhaal op gang zou komen. Maar integendeel! De BNI-leden spraken hun connecties aan en we kwamen meteen op kruissnelheid. Daarom ben ik mijn team volop aan het klaarstomen om de toekomstige workload op te vangen. Ik heb al twee nieuwe collega’s aangeworven, zodat we vanaf juli alle registers kunnen opentrekken.

“Wij zijn dolgelukkig met de eerste resultaten. Er kruipt veel tijd en werk in, maar ik geniet ervan om persoonlijke gesprekken te voeren met interessante ondernemers over de grenzen heen. Wat willen ze bereiken? Waar kan W!Scan bij helpen? Heerlijk!”

Ons bedrijfs-DNA maakt het verschil

De sleutel tot ons succes? Er bestaat niet zoiets als een gouden handboek. W!Scan had wel al een zekere naamsbekendheid, maar we wisten niet hoe ver die impact reikte. Ik kan alleen maar concluderen dat mensen aangesproken worden door ons unieke verhaal. Alles wat wij doen, is volledig doordrongen van passie, overtuiging en authenticiteit. Het plaatje klopt en andere ondernemers voelen dat duidelijk aan.

“Mijn team haalt alles uit de kast om de Virtual World Tour te doen slagen en dat verdiende een schouderklopje. Als teambuilding trokken we samen eerst naar The Smile Safari, het Instagrammuseum, en sloten we tenslotte de dag af op een terrasje. Met de nodige afstand natuurlijk!”

What’s next for W!Scan?

De komende maanden wordt het internationale luik verder uitgerold en ik wil het écht goed doen. Daarom laat ik me begeleiden door een groeistrateeg en een internationaal marketingconsultant. Sterke profielen, die onze plannen extra kracht bijzetten. En natuurlijk zullen we ons team verder uitbreiden, want er belooft heel wat werk op ons af te komen. Leuke vooruitzichten dus, en ik heb er enorm veel zin in!

“Bedankt aan alle ondernemers die een filmpje hebben doorgestuurd. Thank you, graçias, obrigado! Check hun filmpjes op ons LinkedInprofiel en/of YouTube kanaal en laat je inspireren. Heb je zelf buitenlandse connecties die hun zichtbaarheid willen vergroten? Laat hen zeker contact opnemen, want wij stellen graag ons netwerk open.”

Internationale groetjes,

Wisken

Een ambitieuze Virtual World Tour 2021 door team WIScan!

Internationale businessplannen voor WIScan? Yes, WIScan het! Corona heeft het digitaal werken op de kaart gezet en dat speelt recht in het voordeel van WIScan. Administratieve ontzorging kent geen grenzen nu telewerken de norm is. En waarom geen bedrijven  ondersteunen in andere tijdszones? Terwijl zij slapen, zijn wij de nachtkabouters die hun administratie bijwerken. Fantastisch idee toch? Let’s do this, zegt zaakvoerster Wisken die graag haar ambitieuze plannen toelicht. 

Dag Wisken, je lanceert een nieuw concept ‘WIScan’s Virtual World Tour 2021’. Klinkt veelbelovend! Kan je jouw plannen kort toelichten?

Wisken: “Zeker! WIScan is intussen 5 jaar up and running om bedrijven te ondersteunen met administratie, boekhouding en marketing. We hebben de voorbije jaren een sterk kernteam uitgebouwd, onze processen staan op punt en we kunnen rekenen op een trouw klantenbestand. Alle fundamenten zijn hierdoor aanwezig om de volgende stap te zetten. In 2021 willen we dus WIScan 2.0 lanceren, een nieuwe poot waarbij we focussen op het buitenland. Niet zomaar onze buurlanden. Neen, we willen onze diensten aanbieden aan bedrijven in landen zoals Canada, Australië, Dubai, Amerika, Rusland, Indië, …”

Wow, jullie zien het direct heel groots? Dat klinkt uitdagend en vooral heel ambitieus?

Wisken: “Het klinkt misschien groots, maar we hebben onze research gedaan en zijn ervan overtuigd dat het net een heel haalbaar en schaalbaar concept is. Het principe is simpel: terwijl onze internationale klanten slapen, doen wij hun administratie. Door in verschillende tijdzones te werken, profiteren we van het uurverschil en wint de klant ontzettend veel tijd. Zo zijn wij als het ware de nachtkabouters die hun administratie bijwerken terwijl zij slapen. Een win-win!”

Absoluut! Welke administratieve taken kunnen jullie zoal doen voor deze klanten?

Wisken: “Oh, veel hoor. Denk daarbij maar aan facturen verwerken, offertes maken, contracten opstellen, gegevens inputten in een CRM-systeem, mailboxen opvolgen, controle van bepaalde documenten, verslagen maken, telefoonpermanentie tijdens de sluitingsuren, …

Weet je, administratie is een heel universeel gegeven en wij hebben als Belgen sowieso het voordeel dat we meertalig zijn. Wij ondersteunen onze klanten nu ook al in 4 talen: Nederlands, Frans, Engels en Spaans.

De focus blijft steeds administratie en in beperkte mate boekhouding want elk land heeft immers een eigen btw-wetgeving. Echter zullen wij ons sowieso inwerken in de lokale wetgeving of plaatselijk freelancers inschakelen om ons team bij te staan.”

Zijn jullie al gestart met het project? Hebben jullie al klanten in het buitenland?

Wisken: “Momenteel werken we al voor een klant in Malaga in Spanje en zijn we op snuffelhoogte met een potentiële klant in Marokko. Dus, de eerste contacten zijn gelegd. We focussen nu op buitenlandse bedrijven die een link hebben met België. Bedrijven die hier al een vestiging of een klantenbestand hebben, maar dat is zeker geen must. En het moeten niet alleen grote bedrijven zijn hè. Wij willen natuurlijk meedraaien in grote multinationals, maar evengoed ondersteunen we kmo’s over heel de wereld.”

De wereld is groot natuurlijk… Hebben jullie een voorkeur voor bepaalde landen?

Wisken: “Begin 2020 hadden we een kleine wereldreis uitgestippeld om potentiële klanten te bezoeken in grote steden zoals New York, Miami, Vancouver, Moskou, Dubai, Johannesburg, …

Door corona hebben we onze valiezen jammer genoeg terug moeten opbergen. Maar, we merken nu dat de hele digitale beweging van telewerken en videomeetings net in ons voordeel speelt! Bedrijven zien dat het perfect mogelijk is om remote te werken.

Wij loggen vanop afstand in op hun systemen en kunnen volledig virtueel hun administratie bijwerken. Daarom hebben we onze plannen terug op tafel gegooid en hebben we beslist om in 2021 geen ‘World Tour’ te organiseren, maar wel een ‘Virtual World Tour’. We gaan 100 % digitaal!”

Hoe gaan jullie die Virtual Tour lanceren? Wat is jullie salesstrategie?

Wisken: “OK, ik zal mijn geheim wapen verklappen. Ik ben al jaren lid én grote fan van BNI, dat staat voor Business Network International. In pre-coronatijden kwamen we met ons chapter wekelijks samen met een 40-tal ondernemers in de rand van Brussel. Wij stellen ons netwerk voor elkaar open en wisselen warme businessleads uit. Een fantastisch concept dat nu ook volledig digitaal georganiseerd wordt. Eens je lid bent van BNI, kan je makkelijk contact maken met andere internationale chapters. Er zijn wereldwijd maar liefst 10.000 chapters, dus één grote salesvijver om in te vissen. Natuurlijk heb ik mijn favoriete bestemmingen en wil ik starten in Canada, Australië en Zuid-Afrika. Via het BNI-netwerk wil ik daar mijn eerste saleszaadjes planten. Spannend hé?!”

Spannend inderdaad! Hou je rekening met het scenario dat het misschien niet zou lukken?

Wisken: “Eigenlijk niet. Ik heb totaal geen schrik dat het niet zou lukken. Pas op, ik ben wel realistisch en ik wil me voorbereiden op een falen. Maar ik wil het sowieso een kans geven.

Kijk, ik heb altijd al een enorme honger gehad naar het buitenland. De wereld trekt aan mij en met dit project zet ik de eerste stappen om mijn grote droom na te jagen: wonen en werken in het buitenland. En als het kan in een zonnig zuiders land.

Ik ben niet het type om te zeggen: “Later als ik groot ben of had ik maar…”. Nee nee, ik wil niet meer denken en dromen. Ik wil doen. De tijd is rijp. Nu moeten we springen!”

Fantastisch Wisken! Kunnen we helpen om te springen?

Wisken: “Yes! Ik wil een oproep doen aan iedereen die een internationaal bedrijf, een buitenlandse vestiging of een interessant businesscontact kent ergens in de wereld. Hoe verder hoe liever. 😊 Breng ze in contact met WIScan. De vraag is eenvoudig: zij maken een korte video op een plaats in hun stad of aan een belangrijk monument en schreeuwen ‘Welcome WIScan!’. Deze video sturen ze eerst naar ons met hun contactgegevens. Vervolgens organiseer ik een videocall om hun bedrijf beter te leren kennen. Tenslotte krijgen ze in ruil marketing en publiciteit voor hun bedrijf hier in België. We maakten een video oproep dat je gemakkelijk kan delen naar je internationale contacten. Het zou geweldig zijn om uit alle hoeken van de wereld zo’n filmpjes te ontvangen. Ik kijk er nu al naar uit!”

Succes Wisken en om het met jouw woorden af te sluiten: “De wereld ligt aan je voeten!”.

Credits to Billycom