De kracht van Instagram.

Dat ik verslaafd ben aan social media weet iedereen. Facebook, Instagram, LinkedIn…het is ongelooflijk wat je met die mediakanalen kan bereiken. Ik ga er dan ook bewust en strategisch mee om. Graag deel ik met jullie in de komende blogposts de kracht van elk van hen.

Instagram, mijn all time favorite.

Ik hou van fotografie. Het staat op mijn lijstje van ’10 dingen die ik nog wil studeren’. Een goed beeld en enkele woorden zijn zo’n machtige en krachtige combinatie. Het ontroert, sluit deuren, opent ze terug, brengt beweging… Ach je hebt het al lang door waarom ik huge fan ben van Instagram.

Naast dat goed beeld en die mooie woorden, is Instagram ook, naar mijn bescheiden mening, hét kanaal waar de hashtags hun doel bereiken. Als je deze weldoordacht gebruikt, dan kom je er echt ver mee. Ik heb er lang mee geëxperimenteerd. Ik durf wel te zeggen dat, mits een beetje geduld, je jouw vooropgestelde targets zeker haalt.

Waarvoor dient zo’n hashtag?

Een hashtag, beter gekend in zijn vorm als #, moet je een beetje zien als een klasseersysteem of zoekmethode. De sharp (want zo heet dat teken echt) werd oorspronkelijk gebruikt om de chatgroepen aan te duiden in het IRC chatnetwerk. Het is Nate Ritter die in 2007 het de coole functie gaf die het nu heeft. Er waren bosbranden in Californië en hij gebruikte het in zijn verslaggeving. In 2009 kwam dan de echte doorbraak tijdens de Iraanse opstand. Door het gebruik van de hashtag, konden de mensen vanover de hele wereld gemakkelijk de berichtgeving volgen.

Wanneer jij iets zoekt in Facebook of Instagram over bijvoorbeeld Labradoodles, dan typ je gewoon #labradoodles. Je krijgt dan een volledige lijst van alle posts die deze hashtag bevatten. Dus dank Nate Ritter even in gedachten bij je eerstvolgende opzoeking.

Zijn er regels rond hashtags?

Ja, en de belangrijkste is: doe het vooral op de juiste manier.

Ik zie heel wat posts voorbijkomen op social media waarbij het beter zou zijn dat die mensen de # niet meer gebruiken. Wat doe je dus vooral niet:
– je plakt niet alle hashtags aan elkaar
– #maakgeenlekkerlangehashtagswaarjeeenheelverhaalvertelt
– zet niet jouw hashtag# achter het woord
– laat geen spatie tussen # en het woord
– je doet niet aan bashtaggen, dit is het belachelijk maken van een hashtag
– het dient niet om te zeggen dat #ikvoelmijvandaagslapjes

Een mooi voorbeeldje van hoe het dus niet moet:

Hier is heel wat typwerk gebeurd voor niets. Al deze hashtags zullen niet opgepikt worden en schieten hun doel volledig voorbij. Het is wanneer deze blauw/vet zien dat er op geklikt en/of gezocht kan worden. En zo dus doen waarvoor ze gemaakt zijn: jouw post onder de categorie plaatsen van de hashtag.

Een hashtag brengt mij naar Italië.

Ik ben fier lid en founding member van de netwerkorganisatie BNI’sland Erpe-Mere. Binnen dit chapter neem ik de taak als media coördinator op mij. Filip Van Yperzele van Vypco Consult, is de ondernemer in onze chapter die elke week super toffe tekeningen maakt die de meeting ludiek samenvat. Dit is ideaal materiaal voor een Instagram account.

Deze heb ik netjes opgezet en systematisch ben ik de tekeningen van Filip in een vaste ‘huisstijl’ gaan gieten. Ik postte die vervolgens op Instagram en schreef er kort een Engelstalig tekstje bij. De hashtags die ik gebruik zijn steeds strategisch gekozen.

Als ieder goed ondernemer stelde ik mezelf een doel: zet BNI’sland Erpe-Mere op de kaart door een out of the box iets. Wat dat is? Geen flauw idee. Dat zien we wel als de opportuniteit zich voordoet.

Op enkele maanden tijd hebben we al heel wat internationale chapters die ons volgen. Sommige beginnen zelfs al te reageren op de posts met een mooi rood hartje. Maar ik ben een hongerig meisje. Dit kan beter, straffer.

De uitdaging

Op dinsdag 25 september hadden we onze eerste duo-meeting met BNI Neonifius uit Ninove. Vijftig ondernemers in de zaal, twee fantastische chapterdirecteuren die als een geoliede machine de swung erin hielden,…het was een ongelooflijke positieve ervaring. Filip had opnieuw een zalige tekening gemaakt dus Instagram kon gevuld worden.

Die dinsdag hadden we bijna een unicum neergezet. Oorspronkelijk zou het een trio-meeting geweest zijn. Drie chapters en 75 ondernemers die samen een meeting deden, het zou de eerste maal in onze regio geweest zijn. Helaas is dat op het laatste moment niet kunnen doorgaan.

Nog nagenietend van de meeting en denkend aan ‘Het had anders….’, gooide ik deze uitdaging bij de post:

BNI San Giorgio Italy

En de magie van Instagram vond plaats: Luca Palvarini van BNI San Giorgio uit Noord-Italië reageerde. Hij was getriggerd door de uitdaging en wil wel eens een unicum neerzetten. We begonnen te mailen, samen plannen te smeden, data’s te prikken,… en plots is de zoekvraag van deze post op Instagram ingevuld.

Volgend jaar, in januari 2019, krijgen alle leden van onze chapter de kans om mee te vliegen naar Mantua in Noord-Italië. Daar gaan we een meeting doen met 60 andere ondernemers uit alle sectoren. We gaan netwerken, business bespreken, samen lunchen en ervaringen uitwisselen. Wie weet trek ik dat wel open en krijgen alle BNI-leden uit onze regio de kans om mee te gaan?!

De voorbereidingen zijn in volle gang. De trein is vertrokken. Nieuwsgierig wie er zijn ticketje zal verzilveren. To be continued.

Conclusie?

Instagram is voor jouw onderneming hét kanaal om:
– je zichtbaarheid te vergroten
jouw bedrijf en/of product positief in de kijker te zetten (vermijd wel zelfpromotie!)
internationale contacten aan te trekken
– jouw marketing een extra boost te geven
– dit publiek is 58 maal meer geëngageerd dan op andere social mediakanalen
– telt voor meer dan 70% bedrijvenprofielen
30 hashtags per post mag je gebruiken om jouw bereik te vergroten

Laat ik de infographic uit 2016 over Instagram, gemaakt door Websuitebuilders, maar gewoon voor zichzelf spreken.